Trestní řízení lze rozdělit do několika fází. Jde o tzv. přípravné řízení a řízení před soudem. Přípravné řízení trvá od zahájení úkonů trestního řízení (nejčastěji po podání trestního oznámení) až do okamžiku podání obžaloby k soudu. Po podání obžaloby k soudu se trestní řízení vede před soudem, který rozhoduje především o vině a nevině konkrétní osoby. V přípravném řízení vede trestní řízení tandem policejní orgán a dozorový státní zástupce.
Státní zástupce v rámci přípravného řízení zejména kontroluje činnost policejního orgánu, vyřizuje zpravidla stížnosti, může ukládat policejnímu orgánu pokyny k činnosti, může rozhodnout o tzv. odložení věci, sjednává podmínky tzv. odklonů trestního řízení (dohoda o vině a trestu, narovnání, podmíněné zastavení trestního stíhání), a musí či může (jsou-li pro to splněny podmínky) zastavit trestní stíhání.
Státní zástupce může zastavit trestní řízení bez toho, aby se celá věc projednávala před soudem. Podmínky pro tento postup upravuje § 172 trestního řádu. Kromě důvodů, kdy státní zástupce trestní řízení zastavit musí, pak § 172 odst. 2 trestního řádu upravuje důvody, kdy státní zástupce trestní stíhání zastavit nemusí, ale může.
Připravovaná novela trestního řádu navrhuje nový důvod, pro který by mohl státní zástupce zastavit trestní stíhání bez toho, aby se celá věc projednala před soudem. V § 172 odst. 2 trestního řádu je navrhován nový bod, a to pod písmenem d), který zní:
„Státní zástupce může zastavit trestní stíhání, pokud shromážděné důkazy nejsou dostatečným podkladem pro úspěšné zastupování obžaloby v řízení před soudem“.
Dle současné právní úpravy platí pro státní zástupce pravidlo: v případě pochybnosti, žaluj, resp. podej k soudu obžalobu (v řízení před soudem naopak platí zásada in dubio pro reo, tedy: v případě pochybnosti ve prospěch obžalovaného). Uvedené je mimo jiné odrazem tzv. zásady legality. Navrhovaný § 172 odst. 2, písm. d) trestního řádu výrazněji posiluje tzv. zásadu oportunity. Je tedy navrhováno posílení rozhodovací pravomoci státního zástupce o způsobu směřování a vyřešení trestního řízení.
Státní zástupce by tedy byl oprávněn posoudit shromážděné důkazy, a pokud by seznal, že tyto nemusí být dostatečné k „odsouzení“ konkrétní osoby, mohl by trestní stíhání konkrétní osoby sám zastavit. Státní zástupce by nemusel podávat obžalobu a nekonalo by se řízení před soudem.
Aby nedošlo k „zametání věci pod koberec“ navrhuje se zařazení několika pojistek:
- zastavení trestního stíhání z uvedeného důvodu bude moci přezkoumat a zrušit nejvyšší státní zástupce,
- zastavení trestního stíhání z uvedeného důvodu bude moci napadnout i poškozený, a to nejprve stížností proti usnesení o zastavení trestního stíhání, poté žádostí k nejvyššímu státnímu zástupci a poté případně návrhem poškozeného k soudu, který bude moci zastavení trestního stíhání zrušit; soud v takovém případě nebude moci nařídit státnímu zástupci to, aby podal ve věci obžalobu, ale může požadovat, aby bylo pokračováno ve vyšetřování a byly provedeny další vyšetřovací úkony.
Navrhované změny mají za cíl zamezit zbytečným a neefektivním trestním řízením, která jsou nákladná, difamující pro obviněného a zatěžující zejména pro jeho okolí a blízké osoby.
Navrhované změny jsou z našeho pohledu smysluplné a správné. Je však otázkou, nakolik bude daný institut skutečně využíván v praxi. Již nyní totiž mohou státní zástupci zastavovat trestní stíhání. V praxi však tato možnost využívána příliš není. Navrhované změny navíc zůstanou plně na uvážení každého jednoho konkrétního státního zástupce, kdy půjde o možnost, a nikoliv povinnost.